torsdag 11 februari 2010

Jag listar!

J-sson (Jag) musikberoende slusk listar dom 5 bästa plattorna
enligt honom utan inbördes ordning.
.
Jag har alltid varit ganska så förtjust i Tysk musik så därför
har Frei.wild en plats i denna listan med den här fullträffen.
Den här plattan innehåller allt, sköna melodier, grymma
sånginsatser, och lugnare låtar som får varenda hår på
kroppen att resa sig. Den som säger att Tysk musik suger
har brutalt fel. Det här är helt sjukt bra!
.
Jag älskar i princip allt Blood for blood har gjort! allt
ifrån den tunga uppercuten "Spit my last breath" till den
här spralliga energikicken. Den är plattan har allt jag gillar,
speeden, attityden och sköna texter. Sången är bra och
snabb som attan och alla låtar har sitt. Jag vill påstå att
den här käftsmällen däckar dom flesta "Hardcore" band
och lämnar dom medvetslösa. BFB är kung! Och en comeback
vore som Julafton, vinna på lotto och slippa kön på bolaget.
.
Mike ness blir knappast yngre och det syns! Men jag
hoppas han och SD håller på i ett X antal år till. Vem trodde
att jag skulle fastna för enkel, lättsmällt gubbrock alá
Orange county? Inte jag iallafall men den här plattan tog
mig med storm. Gitarronanin och den halvdana lyriken
är trots allt genialisk. Backyard babies kasta er i väggen
och överdosera Jack daniels, för det här är äkta vara!
"Footprints on my ceilling" och "Don´t take me for granted"
ger mig världens fetaste gåshud och "Angels wings" var
min, och min första kärleks alldeles egna låt. Plattan
håller än och spelas iallafall en gång i månaden.
.
Oj oj oj! Det här är nostalgi, fester vid Göta kanal
och tonårsminnen inbakat i en rund plastbit. Det är
röj rakt igenom och gitarrerna överglänser allt. Det
svänger som tusan och man blir på sjukt bra humör.
"Cohesion" blev en sommarplåga och än idag frågar
mina vänner som knappt gillar punk efter låten. Det
säger väl det mesta? Jag älskar den här plattan, det
snabba soundet och den hesa rösten. Comeback? Snälla!
.
Dom flesta skulle säkert ranka "Livsstil" högre! Visst det
är en k-märkt platta fullspäckad av klassiker och svensk oi!
historia. Men nu listar jag skivor som på ett eller annat sätt
påverkat mig mer än andra. Den här plattan är ett mästerverk
såväl musikaliskt och textmässigt, vem känner inte igen sig
i "Lag och rätt" T ex? Och "Staden vaknar" ger en känsla av
svensk sommar hur jävla snöigt det än är! Nu är bara frågan
kommer jag under min livsstid lyckas få se dom live? Kanske?

3 kommentarer:

  1. Tack du, alltid kul med folk med bra smak ;)

    SvaraRadera
  2. Livsstid...Den ända skiva jag känner igen... En klassiker som alla borde ha i sin samling... :)

    SvaraRadera
  3. o fan.. det ska va ett L.. istället för D... men vem fan bryr sig igentligen??... plattan är guld!

    SvaraRadera