lördag 13 februari 2010

Bandmedlemmar listar!

Robert, sångare och strängbändare i snart album
aktuella Stockholms bandet Antipati listar.
.
Jag listar fem plattor utan inbördes ordning. Kanske
inte tycker att de är bäst, men antingen det eller eller så
har de betytt väldigt mycket för mig under en viss tid. Eller
gjort ett väldigt intryck på mig vid ett speciellt tillfälle. Lyssnar
näppeligen eller ens månatligen på de här skivorna (med något
undantag) men de kommer alltid vara en del av mitt bagage;
det subkulturella, känslomässiga etc.
.
Hörde den när jag var 12 år, tidigt -93 precis när
jag börjat syssla med och lyssna på punk, och det var
tvivelsutan det råaste jag hört. Snabbt, mörkt, melodiöst
och 80-talsdystopiskt. Tycker forfarande den knullar allt
annat bandet har gjort.
.
Cock sparrer har aldrig skrivit en dålig låt! Till och med
deras boogywoggy från före -80 är roligt att lyssna på.
Tycker alla deras skivor är top notch, men shock troops
var den första jag hörde.
.
Tror jag köpte plattan när den kom -96 efter attha läst om
den i Terrorpop. Som ett slag i magen, körer som smäckar,
smartare texter än band som faktiskt har Engelska
som modersmål. Klockrena melodier och en modern
Gav whyte som sångare...
.
Fick en kasett med Les rats, Kidnap, och Camera silens
av Carl Fritscher från The Templars runt -99, och det var
första gången jag förstod att man inte behövde förstå ett
ord av vad som sjungs för att älska musiken. Båda bandets
album är grymma, men Realité är mer album en de flesta
punkskivor. Man ser på omslaget hur det låter: Det är 80-tal
i Bordeaux. Det är mörkt. Och det regnar.
.
Helgjuten skiva utan en enda dålig låt.
.
Skulle kunna komma på ett hundratal skivor till som
skulle kunna platsa! Exempelvis Blitz, One way system,
Komintern sect, Peter & the test tube babies, Al kapott
4-skins, vicious rumors etc etc.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar