onsdag 10 februari 2010

Finspångs Lördagshjältar!

Som vanligt börjar vi intervjun med att ni berättar lite
om bandet, medlemmarna? och hur det kom sig att
just ni börja lira ihop?
.
Niklas: För mig började det hela hösten 2008, dom
andra hade lirat ihop med en rätt bedrövlig basist (?)
Så Alex frågade om jag var på eftersom jag gillade samma
sorts musik, en vecka senare var jag med i bandet. Den
gamla basisten är inte längre så förtjust i mig.
.
Alex: Vi var en tight grupp på 3 personer som kände
att vi behövde göra något åt tristessen. Så vi började
spela lite covers på Cock sparrer, Dropkick murphys och
The bruisers. Det ledde till egna låtar och en jädra massa
repande. Sen så behövde vi en basist för den första kom
aldrig i tid och brydde sig inte om bandet. Men till slut
hittade vi rätt! Bandet består av Alex, Fischa, Niklas
och Mackan.
.
Ni har släppt två demos, båda riktigt bra! Hur har
responsen varit på dom?
.
Niklas: Den första demon fick överraskande bra respons.
Enligt mig är den inget jag är riktigt stolt över då den inte
riktigt fångade hur vi egentligen låter. Men den senare vi
gjorde nu i vintras är jag riktigt nöjd med och den har fått
jäkligt bra kritik den med. Vilket är jävligt kul!
.
Alex: Tack så mycket! Responsen har varit en bra bit
över förväntan. Jag själv är livrädd så fort vi spelat in
något. Är nästan lite överdrivet självkritisk, men jag
tror det är bra att vara det. Dock är ingen av oss speciellt
nöjda med den första demon, inget fel på den men vi
var inte alls lika bra som vi är nu. Det som är kul är
att vi inte fått så mycket dålig respons på våra udda
influenser. Det känns bra! För det är verkligen det
larvigaste som finns, Tycker inte gränser är så viktiga
inom musiken faktiskt.
.
Dom flesta av er är bosatta i Finspång! Hur är musik
scenen där? Och vart finner ni eran inspiration?
.
Niklas: Finspångs musikscen är ganska knaper, har flera
kompisar som lirar i olika band, men det är bara typ vi som
lirar åt punkrocks hållet nu. Dock har vi ju Rockbageriet
där det har annordnats många gig, Nu är det vi som håller
i de flesta gigen så vi försöker hålla scenen vid liv! Jag
finner den mesta inspirationen från band jag gillar men
också från sånt som händer i livet just nu. Kanske låter
cliché men så är det ju!
.
Alex: Det finns faktiskt en musikscen här! Vi har ett bra
litet ställe som heter Rockbageriet där det ofta arrangeras
metalkvällar men då och då dyker det upp någon punk
spelning. Dock är det ju så litet så man vet vilka alla är,
men utan Rockbageriet hade vi nog aldrig startat bandet.
Det var lite av målet, spela på Rockbageriet. Inspiration
i Finspång? humm. Jag hämtar den väldigt mycket från
känslan att vara fast i en håla, det + tonårsfrustration
ger mycket inspiration till våran musik. Sedan hämtar jag
mycket från gammal folkmusik, sättet att skriva på
kommer därifrån. Mycket inspiration har jag faktiskt
fått ifrån Bruce Springsteens soloalbum, han är en
fantastisk historieberättare! Lyssna på Nebraska
och Ghost of Tom joad ifall ni blir sugna!
.
Ni har lirat en hel del live, Berätta om den bästa
och den sämsta spelningen ni genomfört?
.
Niklas: Det är svårt att säga, men de sämsta var
nog bland de första då man inte var så jäkla van med att
stå på scen eller de när publiken var den lokala fritidsgården.
Det bästa giget är också svårt att säga, jag försöker alltid
göra nästa gig till det bästa, men några gig man kommer
ihåg extra var första gången vi spelade och det råkade
vara 100 pers där. Och de gig man spelat med band man
själv ser upp till som varit jävligt trevliga på köpet!
.
Alex: Oj det var svårt! alla spelningar har verkligen sin
charm. Men de sämsta är väl när man blir behandlade som
skit av ägare/arrangörer, det har hänt och det är inte så
roligt. Det brukar lossna efter spelningarna dock, när dom
ser hur mycket folk vi faktiskt drog. Sådan falskhet förstör
lite faktiskt! Bäst är när folk sjunger med och verkligen är
inne i musiken, det händer ofta och är underbart. Men
spelningar med nästan inget folk kan vara lika roliga
som proppfulla spelningar, allt beror på vad som händer.
Rockbageriet blir man dock aldrig besviken på.
.
Ni kommer släppa eran debutskiva via det
utmärkta bolaget Bandworm! Berätta hur kom ni
i kontakt med dom och varför blev det just dom som
får släppa plattan?
.
Niklas: Jag snackade med Aron (On the job, Sinners since
birth) om skivbolag och han tipsade om Bandworm. De
gillade våran musik och på den vägen är det!
.
Alex: Vi skickade mail till alla möjliga skivbolag och just
Bandworm verkade uppriktigt intresserade. Musiken var
precis vad de letade efter, och när demon spelades in
så bestämdes det att en platta skulle göras. Anledningen
till att vi tog Bandworm var att vi fick en bra deal, samt
att Mark verkligen brinner för musik. Men det som är skönt
är att vi fortfarande har fritt svängrum att göra annat,
T ex släppa grejer på ett annat bolag.
.
Och berätta gärna lite om skivan? Har vi några mer
svenska låtar att vänta T ex?
.
Niklas: Vi håller på för fullt att repa in alla låtar just nu
och bestämma vilka som kommer med. Skivan kommer
innehålla en stor blandning av låtar, både gamla och nya.
Vi har dock inte skrivit några nya på svenska, Men jag
har lagt fram förslaget av en aukustisk version av Finspång.
Så vi får se vad som händer! Plattan kommer vi spela in
i mars/april sedan kommer den mixas av bl a Marcus
(Down and away, Voice of a generation) omslag och
design står jag för så det blir ganska DIY av det hela.
Förhoppningsvis kommer den ut till Juni eller Juli!
.
Alex: Skivan kommer verkligen innehålla allt vi gillar!
Man ska kunna tyda nästan alla influenser utan att det blir
för rörigt. Temat är lite frustrerat på omgivningen,
Samhället, Arbetslösheten, våldet och allt det andra
vanliga. Dock skulle jag säga att det inte är speciellt
klyschigt. Vi har verkligen hittat ett eget sätt att
förmedla sakerna på, men ändå behållt det ganska rått.
En svensk låt lutar det inte åt i nuläget, men jag har
planer för saker på svenska! Men skivan blir nog helt
på Engelska då vi är vana att skriva på det språket.
Men vi har tänkt att stanna kvar ett bra tag till,
Så svenska grejer kan jag säga redan nu att det
kommer.
.
Det märks att ni lyssnat in er en hel del på Bostons
punkrocks scen. Får vi höra Banjo och säckpipor
snart med kanske?
.
Niklas: Alex har en banjo i replokalen men det är inget
vi har med nu för tillfället, vore dock skoj!
.
Alex: Kul att våra influenser därifrån speglas i musiken
måste jag säga! Förstår ärligt talat inte "Hatet" mot Boston
musiken, den är faktiskt överlägsen det mesta. Vi i bandet
tar alla kopplingar dit som komplimanger! Haha! Säckpipor
kan bli lite svårt då det inte är många som spelar det, men
faktum är att låten A way of a man ligger i rätt tonart
för att kunna lägga till säckpipa. Vi får se i framtiden haha!
Banjo är faktiskt planerat att ha med på någon låt då jag
blivit hyfsad på instrumentet. Vi får se om den tar sig med
på skivan.
.
Om ni fick välja vilket band som helst, vilket skulle ni
helst vilja vara förband till?
.
Niklas: Måste nog säga Dropkick murphys eller Flogging molly.
.
Alex: Tror jag svarar för alla när jag säger Dropkick murphys.
.
Hur ser ni på framtiden som band, och Sveriges
alternativa musik scen överhuvudtaget?
.
Niklas: Vi ser jävligt ljust på framtiden, vi tänker satsa
stenhårt på musiken och drömmen är att någon gång i
framtiden förhoppningsvis leva på den också. Att lira
gig och spela musik är ju det roligaste som finns!
Sverige har en hel del bra band, både i rock och
punkscenen! det gäller bara att alla är drivande och
fixar gig. Vilket jag tycker många klubbar sköter
utmärkt.
.
Alex: Vi vill spela så mycket som möjligt, spela in så
mycket som möjligt och bara njuta. Vi brinner verkligen
rejält för det här, och det är skitroligt att spela så mycket
som vi faktiskt får. Så vi ser väldigt ljust på framtiden!
Den svenska scenen är rätt okej faktiskt, men jag tycker
det vore kul om den kunde integreras lite med den vanliga
musikscenen! Jag har inget emot underground, absolut
inte. Men det finns så mycket bra musik som jag tror
fler skulle gilla, bara de får chansen att höra den.
Vi spelar musik för alla som kommer, inte för en viss
grupp på spelningarna. Det är väl därför vi tackar ja
till många spelningar utanför "Scenen" för det är så
förbannat kul att se i folks ögon när dom tycker det är
bra.
.
Har ni några andra musikprojekt eller satsas det
helhjärtat på Saturday´s Heroes?
.
Niklas: Nej vi satsar helhjärtat på bandet, det finns
ändå inte så mycket tid över till annat. Sen tror jag det
är svårt att starta något nytt när man redan är i en
grupp där man trivs så jävla bra!
.
Alex: Alla spelar ju själva hemma lite och så. Jag
sitter och skriver mycket aukustiskt och folkinspirerat
med mycket munspel, men det är för egoistiskt bruk haha.
men alla satsar verkligen helhjärtat på Saturday´s heroes.
Det är där vår ambition ligger, vi tar bandet för givet
för att vi vet att ingen har tänkt att sluta. Det här
tåget ska rulla på ett bra tag till.
.
Jag tackar för den korta men innehållsrika
intervjun och önskar er all lycka i framtiden!
Är det något ni vill tillägga lyssnarna och fansen?
.
Niklas: Tack för allt stöd hitills och kika gärna in våran
hemsida: http://www.saturdays-heroes.com/ där det kommer upp
nyheter och annat kul titt som tätt!
.
Alex: Tack själv! Skitkul att få svara på så här mycket
frågor. Och säger lycka till i uppstarten med bloggen
igen. Och bli inte rädda för den här intervjun, Skivan
kommer fortfarande stinka punk som det tidigare vi
gjort. Det ser ofta lustigt ut när man bryter ner det i
influenser. Tack för att ni lyssnar och tack för att
ni stöttar oss på spelningarna.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar