måndag 31 augusti 2009

Subculture fest i Göteborg 28/8 2009


Vi började våran resa dom cirka 28 milen ifrån Linköping till
Göteborg runt 13.00. Vägen dit gick smidigt till en början men
när det bara återstod ett par mil kom ett rejält regnoväder.
Och det är inte ofta man kör 50 på 110 väg. Väl framme blir
det tjafs med en tobaksautomat på hemköp och ytterligare
regn stormar. Vi pimplar ett par bira på vandrarhemmet och
tar taxi ner till musikens hus till 7 hugget. Väl där ser vi att
spelningen är framflyttad till 20.00 och att det tyvärr inte
blev något ersättningsband.
_
Men skitsamma det är alltid kul att komma bort till nya
miljöer och The Liptones och Antipati räckte mer än väl
att bestämma oss för en resa till Sveriges framsida. Så
förväntansfulla och lite smått berusade begav vi oss till
restaurangen på hörnet och tog oss ett par kalla. Där återfanns
även en hel del annat folk som senare skulle på spelningen.
Billig öl och skön atmosfär men på minuskontot hamnade
musiken.
_
Sen stack vi vidare när det var dags! Och väl framme
på spelningsstället tog vi oss ett par kalla till och slog oss
ned vid ett bord bland ett par Göteborgare. Lokalen var
stor och luftig med bra ljus och ljud. Million Daggers som
var först på scen överraskade och röjde på likt vilket
punkband som helst. Jag hade inga stora förväntningar på
det bandet eftersom jag lyssnar på Rockabilly i lagom små
doser, oftast aldrig. Men dom var riktigt grymma och gjorde
ett jävligt bra gig helt enkelt.


Efter Million daggers var det Stockholmarna i Antipati´s
tur att äntra scenen. Dom lirade både lite äldre låtar
samt några nya om jag inte minns helt fel. Under den
här tiden hade ölen tagit ut sin rätt och det var dags
att ta ett uppehåll på en halvtimme. Och även Antipati
lämnade ingen besviken! Och här har jag förstått att
resan är en succé.
_
Nästa band upp och sista för kvällen var The Liptones. Jag
har här redan tappat förståndet så pass redigt att jag glömmer
att ta kort. Men vilket drag det var! Men tyvärr måste jag erkänna
att efter ett par låtar och dans så var jag helt slut. Jag och polaren
väljer här att avsluta på närmaste krog i anslutning till vårat
vandrarhem. Jag vill tacka arrangörerna för en kanonkväll
värd att minnas. Jag kan inte hitta något som helst att klaga på
och visst är man förstående att det blev svårt att hitta ersättare
till The last resort. Och mellanskillnaden på förköpsbiljetten fick
man tillbaka vid insläppet. Jag kommer garanterat återkomma
flera gånger till Götet och musikens hus var verkligen en kanonlokal
till ett sånt här arrangemang!

1 kommentar: