fredag 26 mars 2010

Trevolt - I all hast (Heptown records 2010)

Turning Torso, ett fotbollslag som är överskattat år efter år och
klubb Pogo är nästan det ända jag vet om Malmö. Fast jag får ju inte
glömma tremanna bandet Trevolt som nu släpper sin första fullängdare
I all sin hast. Jag lyssnar fortfarande en hel del på bandets tidigare släpp
Gör det bättre själv och Vår sida av saken. Som båda är riktigt bra.
.
Bandet har spelat live flitigt och jag förstår varför. För det är bra
ös, sköna svenska texter och den där skånska dialekten som sätter sin
egna prägel på bandets alldeles egna sound. Det märks att trallpunken har
haft en ganska stor betydelse i sammanhanget, det är snabb punk
med allsånger, och det svänger som bara fan. Det är välspelat och
jag mår bra och får vårkänslor av musiken så här i slutet av mars.
Ni som hört bandet förut vet vad ni får så det blir knappast att
köpa grisen i säcken. Fast jag personligen tycker nog den här skivan
är snäppet bättre än tidigare releaser trots att vissa låtar återkommer.
.
Pressreleasen gör kopplingar till Rise against och Bad religion. Och
det kan jag förstå men vart kom ABBA in i sammanhanget?
Vilket fall som helst är mina favoriter; Vägvisare, En ny nyans
av grått, En tid med dig och Mitt liv. Det är skånskt, det är röj, och
det är framförallt bra som fan, för det märks av all gåshud jag får.
.
Edit: Givetvis vet jag också att Malmö har en rejält blomstrande Oi och
punkscen. Samt jag kunde inte hitta tiapunkzine.blogspot.com ? vem
driver den? =)
.
Skivan får full pott och jag känner att jag måste få såga
något snart, annars gillar jag för mycket musik helt enkelt.
Och min Trallpunksfientlighet har börjat avta, iallafall för en
i detta undantag. 5/5.
.
.

1 kommentar:

  1. Full pott alltså? Det blev inte riktigt vad jag gav den. ;)

    SvaraRadera